.

 

 

 
19.09.2009 Killarney INEC Arena

21.09.2009 Dublin The 02 Arena     

23.09.2009 Belfast Odyssey Arena

25.09.2009 The London 02

26.09.2009 The London 02

28.09.2009 The London 02

30.09.2009 Nottingham Arena

01.10.2009 Birmingham, NIA

03.10.2009 Birmingham, NIA

04.10.2009 Birmingham, NIA

06.10.2009 Cardiff CIA

07.10.2009 Liverpool Echo Arena

09.10.2009 Glasgow SECC

10.10.2009 Glasgow SECC

12.10.2009 Newcastle Arena

14.10.2009 Sheffield Arena

15.10.2009 Sheffield Arena

17.10.2009 Manchester MEN Arena

18.10.2009 Manchester MEN Arena

20.10.2009 Cardiff CIA

22.10.2009 Wembley Arena

23.10.2009 Wembley Arena

07.11.2009 PARIS, Palais des Congrès

08.11.2009 BRUSSELS, Forest National

10.11.2009 ROTTERDAM, The Ahoy

11.11.2009 ROTTERDAM, The Ahoy

13.11.2009 AALBORG, Gigantium

14.11.2009 MALMÖ, Arena

16.11.2009 HELSINKI, Hartwall

18.11.2009 GØTEBORG Scandinvium

20.11.2009 STOCKHOLM, Globen

21.11.2009 København, Forum

23.11.2009 OSLO, Spektrum

25.11.2009 ODENSE, Arena Fyn

26.11.2009 ODENSE, Arena Fyn

28.11.2009 Køln, Lanxess Arena

 

 
06.02.2010 Perth, Burswood Dome

07.02.2010 Perth, Burswood Dome

10.02.2010 Adelaide, Entertainment centre

11.02.2010 Adelaide, Entertainment centre

13.02.2010 Melbourne, Rod Laver Arena

14.02.2010 Melbourne, Rod Laver Arena

16.02.2010 Gold Coast, Convention centre

18.02.2010 Brisbane, Entertainment centre

20.02.2010 Hunter Valley, Hope estate winery

21.02.2010 Sidney, Entertainment centre

24.02.2010 Auckland, Vector arena

25.02.2010 Auckland, Vector arena

27.02.2010 Newplymouth,TSB Bowl

01.03.2010 Christchurch Westpac arena

02.03.2010 Christchurch Westpac arena

 

 
06.03.2010 Durban International Convention Centre Arena

09.03.2010 Cape Town Kirstenbosch Gardens

13.03.2010 Sun city Superbowl

14.03.2010 Johannesburg Coca-cola dome

 

.

1. sæt

Cliff & The Shadows

We Say Yeah

In the Country

Gee Whizz It's You

A Voice In The Wilderness

Living Doll

Dancing Shoes

I'm The Lonely One

A Girl Like You

Do You Wanna Dance

The Shadows

Shadoogie

Dance On

Wonderful Land

The Savage

Sleepwalk

Cliff & The Shadows

High Class Baby

I Could Easily Fall In Love With You

Willie And The Hand Jive

Sea Cruise

2. sæt

Cliff & The Shadows

C'mon Everybody

Dynamite

Lucky Lips

Travelin´ Light

Time Drags By

All Shook Up

Please Don't Tease

The Shadows

Apache

Foottapper

Atlantis

F.B.I.

Cliff & The Shadows

I Love You

The Next Time

Don't Talk To Him

On The Beach

Summer Holiday

Bachelor Boy

Nine Times Out Of Ten

It'll Be Me

Visions

Ekstranumre

Move It

Singing the blues

The young ones

 

 

 

 

.

Pressen skrev...

NORDJYSKE.DK

Legendariske Cliff Richard blev genforenet med The Shadows i Aalborg. Men inden koncerten var der store trafikale problemer. Foto: Martin Damgård

Anmeldelse: Medrivende og muntert. Se billeder fra koncerten her.



KONCERT

Cliff Richard & The Shadows





- We just LOVE singing and playing the oldies - because that's what we are...

Egentlig er det fuldstændigt overflødigt, at Cliff Richard lader den bemærkning falde til allersidst - for hver en tone og hver en bevægelse fra verdens ældste teenager klinger og lyser stadig langt væk af, at han er åbenlyst forelsket i de sange og de stilarter, som han er vokset op med, og som han har været med til at gøre berømte. Og som har gjort ham selv berømt.

Ingen forstillelse her, udelukkende enkel, ligefrem, afslappet sangglæde, udtrykt i det ene sejlivede, nostalgiske nummer efter det andet, yderst nænsomt og diskret opdateret, men fortsat med en særlig klang af dengang, rock'n'roll i Danmark blev kaldt pigtrådsmusik (eller bare pigtråd), men stadig var voldsomt poppet, melodiøs og iørefaldende. Dengang et stort hit sagtens kunne være instrumentalt - altså uden sang; bare et godt tema. Og dengang sangere og musikere slet ikke kunne lade være med at glide rundt på scenen i små, nøje indstuderede, synkrone dansetrin.

Lige nøjagtigt dér er de stadig, Cliff Richard og hans gamle legekammerater gennem et halvt århundrede "on and off" (mens off, hvis man skal være ærlig), The Shadows, båret af en fælles begejstring for det materiale, som de har skabt sammen, enten det nu er den evigt solbeskinnede "Summer Holiday", den mindst lige så uopslidelige "Living Doll" eller et par af de lidt mere hårdhændede rock'n'roll-numre. Eller en lille serie sange i håndholdt, unplugged, let countrypræget stil, blandt andre Elvis' "All Shook Up".

Uden mindste tilløb til ironisk afstandtagen - men tværtimod fyldt med oprigtig (og smittende) glæde og begejstring og kærlighed - tog Cliff & The Shadows sammen, hvad englænderne kalder "a stroll down Memory Lane", en yderst behagelig og munter slentretur gennem mindst 40 større eller mindre træffere fra en glorværdig fortid, ført op til en stolt nutid.

Det muntre understreges ikke bare ved The Shadows' - især guitaristen Hank Marvins - nærmest legende tilgang til musikken (i sin attitude virker Marvin nærmest benovet/forundret over alt det, hans guitar kan...), men også ved, at der næsten altid er plads til en måske nok udenadslært, men stadig lige munter bemærkning.

Som når guitaristen Bruce Welch bemærker, at "vi er glade for at være her i Aalborg. I vores alder er vi glade for at være hvor det skal være".

Eller som når publikum - efter næsten to en halv times koncert - stadig ikke gør tegn til at ville forlade hallen, og Cliff spørger: - Don't you have any homes to go to? Neither have we!

Og en koncert, der klinger ud i et par ekstranumre af så udsøgt kaliber som "Move It" og "Singing the Blues" kan jo ikke gå helt galt. Faktisk virkede det henimod slutningen, som om Cliff & Shadows snildt kunne have nappet et tredje sæt.

Hatten af for en flok modne herrer - Cliff og kernen i The Shadows bevæger sig trods alt inden for 67-69-års-feltet - der kan blive ved med at mande sig op (og stadig virkede lige drengede) i omgangen med udødelige pop/rockklassikere. Godt gået, ikke bare af poplegenden, men også af orkestret, som i den grad har valgt at lægge tid til efter at have været ude på sin "The Final Tour" for fem år siden. Men lige ét genhør mere med "Apache", "Wonderful Land", "Atlantis", "Foot Tapper" og måske især "Sleepwalk" går man aldrig fejl af, slet ikke når de bliver serveret så på én og samme tid afslappet og tændt.

Til gengæld er der ingen stjerner til de bemærkelsesværdigt mange tilskuere, der blev med at komme ragende forholdsvis langt inde i koncerten (som endda begyndte med næsten et kvarters forsinkelse). Hvad var der egentlig i vejen for at holde dørene lukkede, når koncerten først er kommet i gang?!

JYLLANDSPOSTEN

 

Samarbejdet mellem Cliff Richard og The Shadows stod stærkest i de akustiske arrangementer og i den hæsblæsende rock’n’roll.

 

Cliff Richard sang klassikere som "Living Doll", "Summer Holiday", "Move It" og "The Young Ones". Foto: Nicolai Lorenzen

Cliff Richard & The Shadows
  • Begyndte at spille sammen for halvtreds år siden og opnåede en lang række hits sammen.
  • Siden skiltes solist og band for indimellem at optræde og indspille sammen igen.
  • Den igangværende turné markerer 50 års-jubilæet. Turneen begyndte i september og slutter i marts næste år.
  • Giver koncert i Forum på Frederiksberg den 21. november og i Arena Fyn i Odense den 25. og 26. november.
  • Cliff Richard og The Shadows er aktuelle med deres første album sammen i mere end 30 år, ”Reunited”. Det består af genindspilninger af klassikere og enkelte nye numre.

Gigantium, Aalborg:

Cliff Richard & The Shadows

Fredag aften

 

De gode gamle hjerter løb af med Cliff Richard og The Shadows, da de gav den første af fire danske november-koncerter.

En af pophistoriens mest succesrige hitkonstellationer spillede ganske enkelt en for lang koncert i Aalborg, og derfor opstod der unødvendige stunder, som kun de største fans kunne lade sig indfange af.

I de bedste øjeblikke – og dem var der en række af – beviste Cliff og co. mere end rigeligt i det næsten tre timer lange show, at de tilsammen er langt mere end blot endnu et forsøg på at profitere af, at mange musikforbrugere foretrækker fortidens musik.

Forklaringen på, at legenderne, der alle er sidst i 60’erne, ville for meget, skal blandt andet findes i, at Cliff Richard siden karrierens begyndelse har været et konkurrencemenneske.

Han vil vinde, og i Gigantium ville han med en yderst omfattende række af numre føre det ultimative bevis for, at hverken han eller The Shadows havde mistet evnen til at synge, spille og underholde som i gamle dage.

Hitfaktor i en årrække

Allerede med indledningen ”We Say Yeah” blev man overbevist om, at Cliff Richard har formået at passe på sin stemme. Samtidig kunne den slanke, veltrænede brite bevæge hofter og skuldre, så man kun kunne imponeres, og man blev mange gange og ikke mindst med en pågående version af ”All Shook Up” mindet om, at det var Elvis Presley, der i 1950’erne fik Cliff Richard til at vælge musik frem for den uddannelse, som faderen havde bedt ham om at gennemføre.

Men Harry Webb, som Cliff Richard er født, ville meget hellere synge og stå på scenen, og med The Shadows som sit backingband blev han en hitfaktor i en årrække.

”Living Doll” blev et af de store hits, og det tog sig godt ud i det gennemførte, nuancerede lydbillede, som prægede hele showet. Flot gået, lydfolk. Gigantium er nemlig ikke anerkendt som en velegnet ramme for rock- og popmusik!

Efter endnu et storcharmerende pophit, "Do You Wanna Dance", overlod Richard scenen til The Shadows, og det var tydeligt, at publikum havde set frem til at opleve en af pophistoriens mest unikke instrumentalgrupper.

Hovedpersonen blev ikke overraskende leadguitaristen Hank B. Marvin, der var som taget ud af et gammelt tv-program med sin velfriserede hårstil og et par meget store briller. Men hans sprøde strengeleg var overbevisende i al sin velkendte skarphed. Aldrig store armbevægelser. Hele tiden masser af musikalske stemninger.

Synkrone bevægelser

Selvfølgelig fik publikum også mange eksempler på det synkrone bevægelsesmønster, som The Shadows i sin tid blev berømt – og berygtet - for. Hank B. Marvin stod i højre side, mens den gråhårede rytmeguitarist Bruce Welch stod nogle meter væk til venstre. Midt imellem dem gjorde ekstramusiker Mark Griffiths sit arbejde som bassist og tredje aktør i de indstuderede bevægelser: Mod højre. Til venstre. Løfte det ene ben lidt. Og hele tiden masser af smil i ordløse magtdemonstrationer som ”Wonderful Land” og ”Sleepwalk” samt senere ”Apache”.

Ind imellem glemte man dog at følge med i disse bevægelsesmønstre. I stedet blev man fascineret af Brian Bennetts groovy håndtering af trommesættet, og lige som de andre skyggemusikere forstod han at dosere sine kræfter helt rigtigt.

Problemet var kun, at The Shadows fik for meget tid. Både før og efter pausen havde de scenen for sig selv, hvor man ville have fået en større oplevelse ud af at få alt det bedste i én koncentreret servering.

På tilsvarende vis kunne de fire sæt med Cliff og The Shadows have været skåret ned til tre. Det andet sæt før pausen virkede for kort og svagt rent kunstnerisk, mens tredje fælles fornøjelse til gengæld var ”Dynamite”, som Cliff Richard sang med rocket kant, før han sammen med Welch og Marvin tog fat om et af showets højdepunkter.

I et par akustiske arrangementer viste trioen, at deres indbyrdes vokale forståelse stadig er noget helt specielt.

Et rock’n’roll-band

Ligeledes virkede samarbejdet mellem The Shadows og solisten i de mest rockede, elektriske numre som noget ganske særligt. Derfor nikkede man anerkendende, da Cliff Richard mindede publikum om, at »vi var et rock’n’roll-band«.

Han havde dog ikke behøvet at komme med denne påmindelse, hvis han havde streget nogle af de mindre interessante popnumre på sætlisten og dermed tidligere havde bragt koncerten til sin fine kulmination med ”Move It” og ”The Young Ones”.

EKSTRABLADET

God tone med Cliff..

Knap så kvalmende Cliff Richard i København, hvor dengsen stod i skyggen af The Shadows

Cliff Richard er muligvis den mest latterliggjorte personage i showbusiness, og da han sprang på scenen i Forum iført pink jakke og Colgate-smil, var det nu også svært at genkende rock’n’roll som en rebelsk udtryksform.

Sådan har den nu 69-årige Richard imidlertid ikke altid været, og det pointerede han ikke mindst i slutningen af showet med en relativt rå udgave af sin klassiske debutsingle fra 1958, ’Move It’, der mindede om, at inden den kønsløse kristen blev forløber for Shakin’ Stevens, chokerede han i skikkelse af Elvis Presleys engelske efterfølger.

Udsolgt danmarksturné
Sikkerhedsfolkene havde dog en ganske rolig lørdag aften med en fredsommelig fanskare, som jo heller ikke er blevet yngre, og harmløsheden var den herskende stemning i den store balsal, der udgjorde andet stop på en udsolgt danmarksturné, hvor omtrent 25.000 overværer nostalgien, som eksekveres med bundsolid backing af The Shadows.

Gruppen fejrer i år 50-års jubilæum med Richard, og rutine mangler de gamle drenge i hvert fald ikke, men der var bestemt ingen tegn på gigt i Hank Marvins karakteristiske guitarspil, som frydefuldt imponerede i form af mesterens fuldkommen ubesværede teknik og krystalklare tone, der ubetinget var den musikalske oplevelse gennem to lange sæt.

Iscenesat selvironi
Majestætiske versioner af blandt andre ’Atlantis’, ’Wonderful Land’ og naturligvis ’Apache’ flød fornemt ud i Forum som harmonisk vellyd, mens Richard var i garderoben for at skifte til et endnu mere smagløst outfit, og trods et ihærdigt benarbejde, kan han altså ikke løbe fra, at det gyselige image er selvforskyldt.

Starutten serverede suppe, steg og is tilsat tyroler-tamtam med bundskraberen ’Bachelor Boy’, og hans nøje iscenesatte selvironi virkede egentlig bare selvsmagende, men manden har stadig en cremet vokal, der fik pragtfulde popsange som ’In the Country’, ’Summer Holiday’ og ’Living Doll’ til at glide elegant gennem øregangene.

Cliff Richard er knap så slem som sit rygte, men fænomenet er nu heller ikke helt så fantastisk, som han tydeligvis selv tror at han er.

FYNS STIFTSTIDENDE

Cliff og slænget gav en tur ned ad mindernes allé

Forventningsfulde fans fra hele landet valfartede til Arena Fyn, hvor Cliff Richard & The Shadows gav en tur ned ad mindernes allé
Odense: Tilsammen har de næsten nået en alder a la oldingen Metusalem.

Men det forhindrede ikke gode, gamle Cliff Richard & The Shadows i at rocke, rulle og lokke omtrent 5200 mennesker ud i Odenses svar på New Yorks Madison Square Garden i aftes, hvor Cliff og slænget gav den første af to stort set udsolgte koncerter i H.C. Andersens by.
Tilsammen er pæne Cliff, den bebrillede guitarfidus Hank Marvin, trommebaskeren Brian Bennett og guitarsmeden Bruce Welch 274 år gamle. Eller nogenlunde - divideret med fire - samme gennemsnitsalder, som en pænt stor del af publikum, som i denne kulsorte løvfaldstid havde parkeret deres biler ude på grus-p-pladserne ved Ørbækvej. I god tid. For at nå ind i Shadows-slaraffenland.

Også tre friske kvinder og hardcore-fans fra Sjælland, Laila, Putte og Anita, havde taget turen til Ørbækvej.

- Jeg har set Cliff 34 gange. Jeg så ham første gang i 1963. Han og Shadows er fantastiske. Cliff synger så fantastisk, sagde 56-årige Putte Appelquist. Ikke underligt stod hun her i hallen iført en sort Cliff-trøje med glitrende sølvskrift.

Anita Jørgensen, 62, kunne kun give sin søster ret.

- Det er stemmen, den er simpelthen så god. Det var vildere i 1963, da vi så ham i Falconer Salen i København, og folk nærmest trampede oven på hinanden for at komme frem til scenen, huskede hun tilbage sin dejlige ungdom - for nu meget længe siden.

I går var der dog mere velafbalanceret, sat og roligt hos 50-plus-publikummet, der for længst havde lagt brylcremen og det opsatte hår med valken i skuffen.

De sad i stedet pænt på deres nummererede pladser inde i betonklumpen og ventede i anspændelse på "Dancing Shoes", "Apache", "The Young Ones" - og selvfølgelig alle de andre evergreens.

Så blød som Kærgården

Tyve år efter deres sidste optræden sammen, er Cliff & The Shadows blevet genforenet for at fejre deres 50-års- jubilæum i musikbranchen.

Et jubilæum som også er deres svanesang - sammen. Siden dengang "Living Doll" gjorde det til et centralt spørgsmål, om man nu var til Elvis eller Cliff, og "Bachelor Boy" var lige så blød i klangen som smørret fra Kærgården.

Cliff virkede også blød og rar som Kærgården, da han sammen med Shadows næsten på sekundet klokken 20 dukkede op på den lysbadede scene. Cliff denne aften - som på turen generelt - i en pink jakke, sort tætskåret skjorte, guldlakeret slips, en mørk buks og finpolerede laksko, som var der tale om nye fælge.

Ude på toiletterne

Inde i den store hal, hvor fladskærme reklamerede for en José Carreras-koncert i maj 2010, sad også 70-årige Lisbeth Finderup fra Vojens. Endda på første parket.

- Jeg sidder jo meget godt her, men jeg er bange for at få hold i nakken, sagde hun, mens det var meget bedre for Johannes Bertelsen fra Vejen på bageste række. Her var et jern-gelænder, han kunne bruge som nakkestøtte.

- Ja, det er rart med den, sagde han og replicerede til Stiftstidendes udsendte pennefører:

- Jeg har hørt Cliff og Shadows, siden jeg var 10 år, og jeg spiller selv i et band, hvor vi spiller noget af deres musik, sagde han. Han afslørede, at han dengang for 50 år siden mest var til Elvis.

Det med Cliffs fantastiske stemme fik bladets udsendte skriver også bevis for, at der er noget hold i, ude på toiletterne.

En blind mand dukkede nemlig op til koncerten og skulle kort før showtime lige have lidt hjælp med at finde håndvasken på herretoilettet af en anden mand.

- Du skal tørre dine hænder her, sagde den venlige mand til manden med stokken.

Så håber vi blot, at han kunne finde sin plads blandt de 5200 sæder ...

Så stor trængsel var der i øvrigt på toiletterne, at visse midaldrende kvinder så deres snit til at luske ind på herretoiletterne - hvor det jo går en kende hurtigere - og skære syv minutter og 34 sekunder af køen ved kvindetoiletterne.

Og det kan jo nok være, at der var noget at se på. Nej, faktisk ikke. For de fleste for hen og låste døren, mens mændene kun havde et glimt i øjet over det.

Et glimt havde Cliff også. Et glimt, som stadig kan smelte pigehjerter og stadig kan levere varen.



Klippen stadig stenhård

69-årige Sir Cliff Richard & The Shadows bød på tre timers livsbekræftende nostalgi
Al snak om Cliff Richards seksualitet forstummer fra det øjeblik, han træder på scenen i Arena Fyn iført en fornem laksefarvet habitjakke. Svaret giver ganske enkelt sig selv. 

Med den energi, sit evigt smittende smil og stadig veltunede stemme samt veltrimmede krop kan han for min skyld være lige så meget homoseksuel som hele Village People tilsammen. Hvem bekymrer sig om den slags i 2009?

Man kan elske eller hade briten født i Indien. Og hans musik. Men ingen kan tage fra ham, at det kræver sin mand at levere to sæt på henholdsvis en time og halvanden med den intensitet efter 51 år i branchen. Han danser så letbenet omkring, at man mistænker ham for ikke kun at have fået ansigtsløft. Desværre var dans i arenaen forbudt for publikum. Øv. Sikken en fest, det kunne være blevet.

Nu bliver det blot en anden slags fest, hvor man sidder og tripper med tæerne, mens The Shadows spiller så blændende, at de bestemt er mere end en skygge af sig selv. Deres akustiske numre er lige så letgenkendelige som Cliffs fløjlsbløde vokal, der ikke er falmet meget siden 1958.

Mod slutningen af første sæt spiller skyggerne fem akustiske numre i streg, hvilket trækker tempoet lovlig langt ned inden pausen, hvor kaos hersker i de trange korridorer og på toiletterne, hvor kvinderne bruger det beskidte kneb med at bruge modsatte køns båse.
Det glemmes dog hurtigt inde i salen, hvor man kan se Hank Marvins smil selv med slukket lys. Han er stadig en fortrinlig guitarist, der løfter sange som klassikeren ”Apache” og den ligeledes countryinspirerede, akustiske ”Traveling Light” til et niveau, hvor få kan følge trop.

Elvis, som man naturligvis hadede i 1960’erne, hvis man kunne lide Cliff, hyldes med tredobbelt guitar og vokalharmonier på ”All Shook Up”. Inden har andenguitarist Bruce Welch tørt bemærket , at Elvis faktisk solgte flere plader efter sin død.

- Så ambitiøs er jeg ikke, understreger Cliff Richard. 

Den påstand holder heldigvis ikke. For til trods for en række mindre fængende, lidt for langsommelige ballader spredt ud over de to meget lange sæt står Cliff Richard & The Shadows for en fængende, professionel og ærkenostalgisk optræden, der cementerer, hvorfor de stadig kan begå sig på en scene efter mere end et halvt århundrede.

 

.

Medlemmerne skrev...

Min datter (20 år) og jeg har lige været en tur i Malmø Arena og genoplevet de legendariske Cliff & Shadows endnu engang en super super oplevelse.
Min datter var med i Manchester på et afbud man syntes at det var så en fantastisk oplevelse at hun ville betale billetterne hvis jeg gav turen.

Så nu glæder jeg nig til Forum med 5 gode kammerater til endnu en super oplevelse.

Jan Hansen 

 

 

Hej alle!
Jeg synes lige jeg vil fortælle om min første oplevelse med Sir Cliff og The Shadows i Gigantium i Ålborg.
Vi var to par som fulde af forventning havde indlogeret os på et hotel i Ålborg, vi gik ud at spise kl 17,00 for at være i god tid til koncerten kl 20,00.
Der var total trafikkaos i Ålborg, det tog 1½ time at køre de 2,5 km ud til Gigantiumv vi var først på plads kl 19,50.
Så sad vi der spændte og kl 20,15 begyndte lydanlæget at spille nogle meget dybe og kraftige toner og lyset på scenen gik ud, det var så hårene rejste sig i nakken, og så pludselig var de der og hvilken lyd, det er den mest fantastiske koncertoplevelse jeg har haft (der har nu heller ikke været så mange). Men at nå at opleve at se og høre Cliff og Shadows live det var for mig en meget stor oplevelse, så jer der har det til gode GLÆD JER.

Bo Grave Hansen

 

 

Var så heldig at få en billet til Aalborg på 6 rk. plus en ekstra stol ud mod gangen som var tom, så her kunne jeg have mit medbragte fotoudstyr, tog ca. 200 billeder. Efter en meget uheldig concertoplevelse i Newcastle hvor jeg måtte gå efter 2 nummer, da lyden var så elendig, at den hal kun burde bruges til sport som der er bygget til, var jeg spændt på Gigantium.
Det var en oplevelse af de helt store. Cliff og Shadows var mange gange bedre end på deres nye dvd. Det virkede som om Shadows var mere populære end Cliff, de fik et langt stående bifald efter deres første sæt. Cliff takkede næsten efter hvert nummer og til sidst da han præsenterede musikkerne, gjorde han noget jeg aldrig har oplevet før, han nævnte navnene på teknikerne, det var flot.
Der var en del lydproblemer, flere gange sang Cliff falsk og tog sig herefter til sine høreapparater. Der var også når der var stille en konstant hylelyd, som man kan få fra hørreapparater, ellers var lyden så god som man kan forvente i en stor hal i beton og metal. Jeg synes personligt det er synd, at sende lyden ud gennem store sidehøjtalere, men det er nok nødvendigt for at spille de store haller op. På de fotos jeg har taget, virker det som om, at Hank har droppet Kinmann pickupperne, han havde en mere rå rocklyd på sine pickupper, som i de første år af deres tid.
Brian Bennet havde lavet en indledning som skal opleves, men det er jo også det han lever af. Til jer der skal til de kommende koncerter, rigtig god fornøjelse og skulle der komme et par tåre når de kommer frem på scenen så er det helt naturligt, det skete for mig for 46 år siden og i Aalborg forleden.

Flemming Madsen

 

 

Så skete det igen
Jeg var for 3 gang i selskab med en masse forventningsfulde mennesker inde og høre og se Cliff & The Shadows, mine forventninger blev til fulde indfriet endnu engang et super show.
Man kan leve længe på sådan oplevelse.

Jan Hansen.

 

 

Hej Venner

Jeg havde sammen med familien taget den "lange" tur fra Bornholm fredag aften den 20. med en stadig urolig hurtigfærge til Ystad og tog til København hvor vi, efter et rimeligt langt besøg i Build-a-bear shoppen lige ved hovedindgangen til Tivoli og hvor vores dejlige 6 1/2 årige datter havde udført samtlige ritualer forbundet med tilblivelsen af ens helt personlige bjørn, - (man står som forældre med tårer i øjnene både ved tilblivelsen, - og ikke mindst i kassen hvor anstrengelserne skal realiseres) tog med toget til Birkerød hvor min kones forældre husede os.

Om lørdagen tog vi ind til Tivoli hvor vores datter for første gang i sit liv stiftede bekendtskab med den fantastiske have, - og lange køer ved forlystelserne.

Mine 2 voksne sønner tilsluttede sig selskabet og vi havde en rigtig fin eftermiddag i tivoli.

Jeg skiltes med min Kone og Datter og tog med "drengene" i byen for at få en bid brød inden jeg skulle til koncert i Forum.

Jeg indfandt mig et kvarter i otte, - fandt min plads på anden række lige lidt til højre for midten af scenen, - fik lige hilst på Knud Brix, - og så gik det løs...

Hold da fest hvor var det fantastisk.

Først introen på storskærmen (og den var STOR) hvor Cliff og Shadows overtog melodien fuldstændig glidende.

Ganske imponerende.

Imponerende var også lyden, - og da det var første gang jeg skulle opleve Cliff Richard live, - var jeg spændt på om indtrykket af hans stemme fra indspilninger, hvor man jo kan pynte rigtig meget på lyden, - ville holde i virkeligheden.

DET GJORDE DEN, - hold da op, - og der var da heller ikke meget 69 år at spore i den "gamle" teenagers" bevægelser. Flot, - flot.

Nu er jeg som, tror jeg, de fleste andre i vores lille klub, - mest glad for The Shadows og ikke mindst Hank Marvin, - og jeg fornemmede at der ud over de inkarnerede Cliff fans også var rigtig mange Shadows fans til stede den aften.

Der manglede ihvertfald ikke bifald når Shadows gav deres første sæt alene.

Jeg for min del havde ikke taget den lange vej hvis ikke Shadows var med.

I andet sæt var lyden om muligt blevet endnu mere balanceret og rigtig flot, - og da the Shadows startede deres anden "alene" afdeling med "Apache" fik jeg en klump i halsen.

Tænk engang at få lov til at opleve dem endnu en gang, - og denne gang sandsynligvis for sidste.

Det var vemodigt, - og jeg er sikker på, - at rigtig mange havde det som jeg.

De fik stående ovationer både ved "Apache og Foottapper" i flere minnutter.

Fuldt fortjent.

Jeg blev faktisk lidt nervøs for om Cliff kunne komme "tilbage" efter denne kraftige reaktion, - men det gjorde han, - og Shadows trådte som altid taktfuldt lidt tilbage for at give ham plads.

Det gik simpelthen op i en højere enhed.

De 3 ekstranumre måtte ses stående, - da ellevilde Cliff fans (voksne piger) simpelthen "væltede" frem til afspærringen for at få et sidste glimt tæt på...

En fantastisk aften var slut, - og jeg er rigtig glad for at jeg var med denne sidste gang…

Med hovedet fyldt med indtryk vandrede jeg hjemad til min ældste søn, - ”drengene” og jeg snuppede lige en juleøl inden vi gik til køjs.

Hvilken fantastisk og vellykket lørdag alt i alt…

Søndag middag mødtes jeg igen med min dejlige lille familie, - og vi begav os hjemad til øen i søen… 

René Westh

 

 

Min kone og jeg var også blandt dem der havde sikret sig billetter for laaaaaaang tid siden.

For første gang skulle vi sammen se Cliff og Shadows .Hun har fulgt Cliff i mange år, og jeg Shadows "siden før krigen" . Så det var med en god portion spænding vi drog fra det"sylige"af landet, til Forum.

Jeg havde selvfølgelig smugkigget på "Tuben" og blev vildt imponeret over deres intro, endnu flottere live...........imponerende.
At de gled ind over introen ,var ganske naturligt.....også fikst påfund.
Pludselig stod de der, via et lyshav (ikke et ord om klima og co2), men effekten var til at få øje på.
Herefter et par hurtige numre....og allerede her slog det mig .....! De virkede trætte og gamle (ok... de er jo næsten også en 8-9 år ældre end mig).
Cliff`s stemme var heller ikke for heftig i de første 3-4 numre....og Shadowslyden  var "kunstig" (falstersk ord for mærkelig) og ikke helt fri for "bøffer"
Den kunne jeg slet ikke have og det var ikke lydmændenes skyld ,de gjorde deres 100%.
Væk var Hanks syngende guitar og fede ekko.....og lidt meget dominerende ny lyd og ekko, ikke noget for mig.
Pause...... tid til at konferere med min kone om det hidtidige forløb.....og vi var enige om at Shadows havde haft deres afskedstur og at de spillede for mange numre alene..... der er jo reelt et hav at tage af hvor de er sammen....men ok ...! Det var sådan det var .
Jeg manglede  noget spontanitet , også imellem numrene.....når man er SÅ gamle i gårde, kan man sine ting helt ud i hårspidsen.. og så skulle der nok være plads til det også.
Men......! Det var Cliff og Shadows og alt taget i betragtning en mindeværdig aften og en masse god musik og nostalgi og jeg er bestemt ikke færdig med hverken Cliff eller Shadows.
Jeg har været nød til at være ærlig med det jeg har skrevet og er ikke i familie med de to gamle mænd i Muppet show.
Skulle jeg være den der giver stjerner må de nøjes med 3½ med pil op ud af 5.

Tom Juul Nielsen

 

 

 

Kære Tom. Jeg var også til koncerten i Forum.d 21/11. sammen min fætter som er blevet medlem af klubben, og så var vi jo nødt til at tage konerne med. Som alle andre synes vi alle at det var en fremragende koncert. Det er fantastisk at de gamle drenge stadig kan. Se Cliff hoppe og danse, vores helte spille som i gamle dage. Til folk der tager lykkepiller, gå til koncert i stedet, for mit vedkommende er jeg ikke "landet" endnu. Jeg bemærkede at shadows fik større bifald end Cliff, eller er det kun mig, der syntes det. 

Birger Hansen 

 


 

Kære Tom  

Jeg tror, jeg taler på manges vegne, når jeg siger, at Hank Marvin´s ”nye” lyd, er/var helt superb, og jeg mener faktisk, og jeg er ikke meget for at indrømme det, at den lyd, han bruger nu, er meget bedre End ”Kinman” lyden, han plejer at bruge.

Og ”bøfferne”!!, jeg ville synes, det var røvkedeligt, hvis man ikke kunne høre, det var rigtige  mennesker, der spillede, og som Hank engang har sagt, ”Jeg går også på toilettet, og elsker at gå i haven, når den trænger til en kærlig hånd.

The Shadows fik al den tid, fordi, DE også har 50 års jubilæum, så jeg ville føle mig overordentlig snydt, hvis jeg ”kun” fik 3-4 numre, som tilfældet var på 25 års jubilæumsvideon med Cliff fra 1984.

Jeg giver dig ret i, at Cliff´s stemme var lidt svag, og havde enkelte, bittesmå udfald på nogle numre, men det får mig ikke til at ændre på de 5 stjerner, jeg ville give koncerten.

Jeg har spillet guitar i mange år, andre i klubben har spillet guitar i lige så mange år, som The Shadows, MEN jeg har aldrig hørt, hverken mig selv, eller andre klubmedlemmer, have den samme timing, og musikindlevelse, som Hank har.

Det er ingen kritik, det er bare min mening.

René Vedsted Pedersen

 

 

 

Hej jeg kommer fra Bogense, og ja - jeg var inde og se koncerten med Cliff & The Shadows i Odense.
Det var en fremragende koncert, måske lidt for højt.
Det man kunne sige der var et minus var toileterne og det lidt plads man havede at gå rundt i virkeligt vanskeligt det var som en myretue. Elles en god koncert de kunne bare det der. Og deres sceneoptræden den fejler heller ikke noget da. 

Kenneth Sørensen

 

Top underholdning i verdensklasse

Som fan af The Shadows siden 1958 må jeg sige, at der findes ikke mange band's der spiller så godt live. Der er stort set ikke forskel på lyden på en CD og en livekoncert.
Disse "gutter" The Shadows er top professionelle og kan deres kram. Hank Marvin er unik på en Fender Stratocaster og tusinde guitarfreaks verden over har forgæves forsøgt at ramme Hank's fremragende guitarsound, men det er ikke lykkedes. Ikke at forglemme de to andre i gruppen, Bruce og Brian - uden dem, ingen The Shadows.
Vil sige til de mennesker der var til koncerten torsdag aften - I skulle havde været der onsdag aften. Der var en verden til forskel på publikum de to aftener. Jeg var selv til begge koncerter, men onsdag aften var absolut det bedste publikum.
Tak til Cliff & The Shadows for to uforglemmelige aftener i Arena Fyn - desværre var det nok sidste gang vi så dem sammen.

Henning Duch Nielsen

 

Inden koncerten spiste jeg og Ingelise i Forums restaurant. Der var til lejligheden opsat en flytbar væg, så en trediedel af restauranten var afspærret. Det var forbeholdt alle vip'erne. Jørgen de Mylius, Johnny Reimar, Brdr. Olsen, Birthe Kjær, Sir Henry, Dario, og mange andre var mødt op, for at overvære at Brdr. Olsen fik overrakt en guldplade. Cilff og Hank dukkede også op, idet Cliff også skulle have en guldplade for hans medvirken på Brdr. Olsens plade.

Pludselig kom Brdr. Olesén ud i restauranten med 2 guitarer og sang et par  Cliff numre til stor jubel for gæsterne. Alle skrålede med. Frisk og godt gået af de to brødre. 

Jeg kan i øvrigt fuldsændig tilslutte mig René Westh's kommentarer. 

Hank's lyd var mere rå end den har været længe, på grund af de nye pickuppper samt Jennings forstærkeren, og det klædte den røde Fender godt. Han havde i øvrigt hele tre af slagsen med, samt den sjove Strat som har har fået forærende af en skotsk avis. Den er forsynet med nogle avisanmeldelser og andet sjov. Ellers er det en helt almindelig Fender Stratocaster. 

Det som jeg bemærkede mest, var den spilleglæde der var hos alle på scenen. Det var tydeligt at de elskede at være der og de havde en helt fantastisk udstråling. Unde hele koncerten strålede Hank's hvide (afblegede) tænder omkap med projektørerne.

Det var dejligt at The Shadows fik lejlighed til at spille så mange numre som tilfældet var. De kunne såmænd godt have spillet flere for min skyld. Det var jo sandsynligvis sidste gang vi så dem live her i lille Danmark. Hele koncerten var klart til 5 stjerner ud af 5. 

En ting jeg glædede mig over ved koncerten var at Hank kludrede en ganske lille smule i soloen i The Savage, og endda nøjagtig samme sted som jeg plejer at kludre. Dejlig menneskeligt. Som René skrev, så er en fejl eller to ikke til at undgå, og der også fuldstændigt ligegyldigt. Det handler om at komme ud over scenekanten og det gjorde de til fulde. Husk de kloge ord fra den berømte italienske entertainer Dario Fo: " Det gælder om at komme helt ned på bagerste række, og stadig have røven på scenekanten". 

Når man tænker på det omfattende repertoire som både Cliff og the Shadows har, kunne de sagtens have lavet en ekstrakoncert med helt andre numre, og det ville blive lige så fedt. 

Alt i alt en dejlig oplevelse, som jeg nødig ville have undværet. 

Knud Brix 


Jeg var også i Forum, kan kun sige at for mig var det en rigtig rigtig god oplevelse. Har aldrig selv oplevet Cliff og Shadows. Kun The Shadows og Hank Marvin(solo) er oplevet live, så det var en af de store musikoplevelser
Vedr. Lyd for selve koncerten, fik jeg da en ok oplevelse, det skal så lige siges at jeg sad oppe på venstre sidebalkon, på sidste Rk. Ca. Midtfor selve salen, her var lyde ok, men i perioder forsvandt Hanks lyd, det var når Cliff var på, og Hank skulle
Spille lidt ”fyld” mellem Cliffs verslinjerne, det har jo ikke noget med selve Hank og hans udstyr at gøre, men de tekniker der sidder og passer det hele og her var så altså en ”smutter” men INGEN problemer når Shadows var alene på scenen.
Og Hanks lyd var da også lige efter min smag – i de fleste nr.
Der var tynde perioder og perioder hvor jeg fik gåsehud, men alt i alt så var det bare en super koncert.

Vedr. Hanks lyd kan man da også roligt, sige at Hank har prøvet lidt af hvert. Et hav af pickuper er prøvet, Dimarzio FS-1, Gibson Humbuck, Fender Humbuck (var på hans Sorte Strat i en kort periode) så kom Kinmann – og så tilbage til fender pickup’er + ikke at glemme de originale pickuper fra den ”gode” tid.
Ja man bliver sgu da helt svedt ved tanken om hvad man er oppe i mod ! og her kommer jo så Hanks guitar Echo, som også er en sag for sig, det kender vi jo nok alle til !! Så hvis man vil Hanks lyd fra alle hans 50 år som guitarist – så skal man vist vinde i Lotto, har selv prøvet en del af de nævnte pickup’er og de er fede på hver deres måde, men lige nu er det den originale lyd jeg synes om, men det ændre sig jo nok igen, ;-) og har ikke råd til at ha 6 – 7 Fender guitar stående med alle Hanks opsætninger fra de enkelte perioder fra hans guitarliv.
Men Hank er Hank, om guitar er rød eller sort – Fender eller Burns, så er man aldrig i tvivl når lyden kommer ud igennem højtaleren - så kan vi altid tale lyd og lydbillede, det vil altid være den enkeltes smag.


Flemming Christensen

 

 

 

Har du kommentarer kan du sende dem HER